HEVPEYVÎNEK LIGEL ÇOMAN HERDÎ DERBARÊ FEMÎNÎZMÊ DE
Dr. Çoman Herdî |
Nivîskar, çalakvan û mamosteya zanîngehê Dr.
Çoman Herdî di vê hevpeyvînê de dibêje: “Me
pêwîstî bi vê yekê heye ku giftûgoyan ligel femînîstên îslamî bikin. Xelkê
bawermend dibe ku kêmtir guh bidin femînîstên sekuler yên wek me û zêdetir guh
bidin femînîstên îslamî. Femînîstên îslamî şarezayên Qur’an û Şerîetê ne, hewl
didin tefsîreke cuda ji ew tekstên olî re peyde bikin ku ji bo çewsandina jinan
tên bikaranîn.”
Çima
ji femînîstan re dibêjin nîv-marksîst? Çima pêla duyem ya femînîzmê wek
marksîzma radîkal tê behskirin?
Pêş ku bersiva pirsa te bidim bi min baş e bi
kurtî behsa dîroka femînîzmê li rojava bikim ku ji bo xwînerên we wêneyeke dîrokî
li ser vê tevgerê dirust bibe. Pêla yekem ya femînîzmê di sedsala 19an de
daxwaza mafên yasayî yên jinan dikir, bo mînak; mafê dengdanê yan mafê
xwedîkirina zarokan piştî cudabûnê ji hevsergîriyê. Tevgerê dixwest dahat û
milkê jinê yê wê bi xwe be di dema hevsergîriyê
de, nebe yê mêrê wê. Çimkî heta wê demê li rojava mîrat, milk û malê jinê dibû
yê mêrê wê. Ligel vê yeke di wê serdemê de jinan mafê cudabûnê tunebû, ev jî
daxwaziyeke din ya femînîstên pêla yekem bû.
Piştre pêla duyem ya femînîzmê di salên 1960an
û 1970êyan de li Emrîkayê serhilda û hevdem bû ligel tevgera mafên medenî û
yeksanî yên çermreşan û piştre jî ligel nerazîbûna çepan li dijî Şerê Vîetnamê.
Li gorî çepan Emrîka hêzeke dagirker û sitemkar bû, ji ber vê yekê li dijî wî
şerî dixebitîn. Her di wê demê de tevgera femînîzmê xerîkî teorîzekirina
çewsandina jinan bû û xerîkî berhemanîna têgih, teorî û nirxandinê bû bi rêya
lêkolînên dîrokî, meydanî, edebî û teorîyê ve, herwiha xerîkî zêdekirina mafên
yasayî yên jinan bû bi taybetî ji aliyê parastinê ve ji tundûtûjiya seksî û
mafê kontrolkirina laşê jinan ji aliyê xwe ve. Ev tevger pêkve pêş ketin, beşek
ji femînîstên ku di pêla duyem de çalak bûn marksîst bûn lê ne hemû.
Ji aliyekî din ve di destpêkê de piraniya
femînîstên pêla duyam ya rojava çermspiyên çîna navîn bûn. Femînîstên Asyayî û
çermreş yekemînê wan jinan bûn ku li dijî vê grûpê derketin. Wan got, “Em tenê
wek jinekê nayên çewsandin, ji ber çermreşî yan Asyayîbûnê jî dubarê ji aliyê
nijadperastan ve tên çewsandin. Em ji ber ku jin in, çermreş in, kêmendam in
yan ser bi oleke cuda ne, bi şêweyekî cuda ji jinên çermspî tên çewsandin.” Bêguman
li Ewrupa Xiristiyanî serdest e û olên din tên perawêzxistin, berovajî li vir
ku ola Îslamê serdest e û olên din yên kêmîne zilm lê tê kirin. Serdestiya dijzayendxwazan
li ser kêmîneyên zayendî yên din (yanî têgiha seksûalîteyê) şêwazeke din ya
rêkxistina desthilatê ye. Lewma piştî van rexneyan, femînîst behsa hevbirîna
têgihên desthilatê dikin. Rêbaza hevbirîna têgihên desthilatê ku bi ingilîzî ”intersectional
approach” jê re tê gotin pêş ket. Çimkî mirov tenê ji ber jinbûnê ve di civakê
de çewsandî nîne, dibe ku wek çîna hejar, kesê çermreş û xwedî pêwîstiyên
taybet yan jî wek kesek ku ser bi oleke cuda were çewsandin. Hinek têgih hene
ku di civakê de desthilatê rêk dixin. Zayend tenê yekek ji van têgihan e û çîna
civakî, nijad yan grûpa etnîkî, seksûalîte, xwedî pêwîstiyên taybet û ol
têgihên din in ku grûpekê dikin perawêz û grûpekê dikin navend û desthilatdar.
Liberçavgirtina pirrehendiya çewsandina
jineke nemisilman ya hejar ku dibe hevzayendxwaz yan kêmendam be, nêrîna me ji bo
kêşeyan berfirehtir dike. Her yek ji me ser bi grûpeke cuda ye. Bo nimûne ez
jin im, di heman demê de ser bi çîna navîn im, dijzayendxwaz im û kurd im. Her
yek ji van têgihan pêgehek daye min. Wek jinekê di vê civaka baviksalar de
pêgeha min lawaz e, lê wek keseke ser bi çîna navin, wek dijzayendxwazek û
kurdek ku li Kurdistanê dijîm pêgeha min bihêz e. Yanî her yek ji van têgihan
bandorek heye li ser jiyana kesan. Merc nîne jin her tim ji hemû mêran
bêdesthilattir û çewsandîtir be. Bo nimûne jinek endama serkirdayetiya hizbekê
ye û şofêr yan baxevanê wê zilamek Êzidîyê hejar e. Rast e ku şofêr yan baxevan
zilam e û ji ber vê yeke jî pêgeheke bilindtir heye ji ya jinê, lê ji ber ku ev
zilam hejar û ne misilman e bi şêweyekî giştî pêgeha wî ya civakî nizimtir e ji
ya jinê. Lewma niha piraniya femînîstan pêdagiriyê li ser hevbirîna têgihên
desthilatê dikin. Em behsa dadweriya civakî dikin bi hemû aliyên wê ve.
Eger vegerim ser pêwendiyên femînîstan û
çepan, divê bejim ku hinek nêzîkayetî heye. Bi şêweyekî giştî ger li datayên
cîhanê binêrî dibînî ku pêwendî heye di
navbera jinbûn û hejariyê de. Dayîkên tenê, li welatên pêşketî piraniya çîna
hejar pêk tînin. Çimkî dahata jinan kêmtir e ji ya zilaman û erkê xwedîkirina
zarokan li ser milê wan e. Ji aliyekî din ve jin di malê de li beramberî birêvebirina
malê çi dahatan wernagirin. Hemû karên wan ji bo xwedîkirina zarokan, paqijkirina malê û
birêvebirina karûbarên civakî belaş in. Bi taybetî gava jin li derve kar dikin
jî piranî wan karan dikin ku meaşê wan ji yê zilaman kêmtir e. Bo nimûne
piraniya jinan karmend in û birêveber nînin, karker in û xwedî kar nînin,
endamên hizban in lê di pêgeha serokayetiyê de nînin. Lewma li gorî hinek
femînîstan çewsandina jinê wek jin û çewsandina aboriya jinê divê bi hev re bên
şîrovekirin. Lê li ser vê yekê gelek minaqeşe heye û ji aliyê femîsnatan ve gelek
tekst li ser hatine nivîsîn, çi yên ku ligel Marks hevbîr in û çi jî yên hevbîr
nînin. Li gorî yên ku ligel Marks, çewsandina jinê û çewsandina aboriya jinê
yek tişt e. Li gorî yên ku ne ligel Marks nabe çewsandina jinê di çewsandina
aborî de were kurtkirin. Bo nimûne ew tînin bîra me heta di nav civakên ku sermayedarî lê tune û cudahiya çînî tê de kêm e de jî pêgeha jinan nizimtir e
ji ya zilaman. Heta piştî damezrandina sîstema komunîzmê de jî jin her çewsandî
bû. Ji ber vê yekê nabe çewsandina jinê were kurtkirin bi warê aborî û çîna
civakî.
Gelo
ya ku li Kurdistanî hatiye dîtin kariye armancên femînîzmê pêk bîne? Yan hinek
jin ji bo berjewendiyên xwe yên taybet xebitîne û tevgereke bêhişmendî ye?
Li Kurdistanê gelek êrîş li ser tê kirin. Lê divê
em ji bîr nekin ev tevger bi hemû kêşeyên xwe ve ku hebûne kariye hinek
guherînan pêk bîne. Bo nimûne ew reformên di yasayê de hatine kirin û vekirina navendên
parastina jinan û piştre damezrandina Rêveberiya Rûbirûbûna Tundûtûjiya li Dijî
Jinan û Encumena Bilind ya Xaniman li derencama fişar û karên vê tevgerê bûye. Niha
hinek jin derdikevin diaxivin û amadehiya wan heye. Êdî ev mijar bûye mijareke
giştî û nûnerayetiya wê tê kirin. Her çende piraniya xelk piştgiriya vê tevgerê
nake, lê hejmareke gelek ji jinan di warê siyaset, medya û rêveberiyê de
derketin û êdî kes nikare bêje jin nikarin van karan bikin. Piraniya lêkolînan di
vî warî de cudahiyê dikin di navbera tevgera civakî û rêkxisitinên civaka sivîl
de. Bêguman cudahî heye di navbera wan de. Tevgerên civakî bi şêweyekî siruştî li
kolanan ji aliye kesên xwebexş ava dibin. Bo nimûne li Birîtanyayê di dawiya
sedsala borî de jinek bi navê Emily Davison çûye nav tevgera mafên dengdanê,
yanî pêla yekem ya femînîzmê. Ew bi pîşe mamsote bû, lê dest ji mamostetiyê
berda û wek xwebexşek ji bo parastina mafên jinan li vê tevgerê beşdarî kir. Piştre
çendîn car hate girtin û bi zorê xwarin danê ku nemire. Di dawiyê de hespê Qralê
Birîtanyayê bi ser de diçe û dikuje. Ev tevger ji nav xelk hatiye, siruştî ye û
pêwendiyeke baş ligel xelkê kolanan heye bi hemû çîn û aliyên cuda ve, ji ber
vê yeke bihêz e. Lê yek ji kêşeyên rêkxistinên civaka sivîl ew e ku ji aliyê hinek
xelkê çîna navîn ya xwendewaran hatiye avakirin, divê sûdê jê wergirin. Eger
dewran di warê girîngîpêdana xwe de guherî divê ev rêkxistin jî kar û armancên xwe
biguhere. Lewma gelek caran rêkxistin ji rê tên derxistin. Di heman demê de
dibînin rêkxistinên civaka sivîl ji ber ku perwerdekirin, parastina asayîşa
karmendan, dabînkirina debara jiyanê û hinek mafên kesên wan tê de parastî ne
dikarin ji bo demeke dirêj bimînin. Lê tevger carên wiha hene ji ber nebûna
piştgiriya darayî û nebûna asayîşê ve belav dibin û di demek kurt de dengê wan
mit dibe yan tê mitkirin. Tevgeran jî, rêkxistinên civaka sivîl jî xalên xwe yên
baş û xirab hene. Rêkxistin wan valahiyan di
xizmetguzariyê de tije dikin ku hikûmet cîbicî nake, lê ji aliyekî din
ve valahiyek heye di navbera rêkxistinan û jinên li ser kolanan. Parastina
dadperweriyê, vêca dadperweriya zayendî be yan ya her warekî din be tenê bi
karê rêkxistinî nabe, divê lêkolîn û berhemanîna şîrove û teoriyan jî legel
hebe. Rêkxistin karesat û diyardeyan dibînin û hewl didin çareser bikin, lê
eger lêkolîn nebin nikarin bi şêweyekî rast kar li ser nehiştina sedemên wan
bikin.
Di hemû civakan de divê hinek kes hebin ku
parastinê li wan kesan bikin ku zilm lê tê kirin. Rêkxistin di vê yekê de baş
in, lê pêwîst e vegerin bo çavkaniya
kêşeyan. Rêkxistinan kêmtir fersend hebûye ku vegerin bo çavkaniya kêşeyan,
çimkî tevger ji aliyê perwerdehiyê demeke dirêj e veqetiyaye û ji aliyê siyasî
û civakî ve jî dijayetî lê hatiye kirin. Herwiha rola hinek serkirdeyên olî hebûye
bi armancgirtina jinên çalakvan. Nebûna îradeya sîyasî jî ji bo guhertinê
kêşeyeke mezin e.
Ji
aliyê dîrokê ve civakên pêşîn bi qasî yên rasyonalîst û modern ji bo lêxistina
jinan û xizmetkirina zilaman nehatine bi kar anîn, yanî gelo modernî û rewşengerî
çareserî ne?
Lêkolînên etnografî derbarê hinek êl û eşîrên
neberbelav û pêşîn de ku hêj nebûne gerdûnî û modern wiha nîşan didin ku jinan
di van civakan de desthilata yeksan hebûye ligel zilaman. Lê ev encamgir ketine jêr pirsyarê. Sherry Ortner
dibêje di nav wan êlan jî de ku qaşo jin wek zilam yeksan tê temaşekirin û mafê
yeksanî heye hêj jin di dema ketina cilan de wek çavkaniyeke pîsbûnê tê
temaşekirin û rê nadin jin beşdarî hinek kar, merasîm û reftaran bibin û ji
hinek cih û kesan tên dûrxistin jî. Yanî her çiqas ev cure nehevsengiya di nav
civaka modern de tê dîtin li wir nîne, lê hêj jî cudahî her tê kirin. Çimkî ew
jinên ku ketina cilan heye mafê wan nîne destê xwe li xwarinê bidin û nabe
nêzîkî cengaweran bibin, ji ber ku qaşo wan bê hêz dikin û nikarin wecîbeyên
olî pêk bînin. Di van civakan de jin ji ber biyolojiya wan wek çavkaniya
pîsbûnê tên nihêrîn, lewma nêrîneke lihevker nîne li ser wê yekê ku di civakên
pêşîn de mafên jinan ligel yên zilaman yeksan bûne yan na. Dibe ku ji hinek aliyan
ve baştir bibe, lê şêwazeke baviksalariyê her hebûye.
Baviksalariyê formên cuda hene ku li gorî
pêşketina civakê tê guherîn. Bo nimûne
di serdema feodalîzmê de baviksalarî bi şêweyekî bû, lê di serdema sermayedarî
û sosyalîzmê de bi şêwazeke din e. Yanî tiştê diyar ew e ku baviksalarî xwedî lihevhatineke
fireh e, dikare ligel guherînên cuda xwe biguncîne. Dibînin li Kurdistanê yasa
tê guherîn û êdî jinkuştin tawan e, ji ber vê yekê hinek caran zilam bi rêyeke
din jinan ji holê radikin. Bo nimûne jinan ewqas aciz dikin û diçewsînin ta ku jin
xwe bikujin. Herwiha piştî pêşketina teknolojiyê û guherînên aborî û siyasî li vê herêmê, baviksalariyê
rêyên din peyde kirine ji bo xweguncandin û çewsandina jinan. Ji ber hatina înternet,
stalayt, telefona zîrek û temaşekirina filmên pornoyê ve şêwazeke din a têgihiştinê
bo seksualîteyê çêdibe. Niha bi şêweyekî kirettir û dijwartir jin wek amrazek tên
dîtin ji bo dilxweşiya zilaman. Lewma guman heye sîstemek hebe ku dadperweriya tewaw
tê de hebe li beramberî jinan. Helbet hinek civak ji hinakan baştir in, lê çi
ji wan îdeal nînin.
Hişmendî û sermayedariyê alîkarî daye
baviksalariyê. Jin di nav sermayedariyê de tên materyalîzekirin. Marks dibêje
sermayedar sûdê ji karê jinan yê bêheq werdigirin ji bo xizmetkirin û têrkirina
zilamên wan. Bo nimûne sermayedar dixwazin karkerên wan nan bixwin ku hêza karê
berdewamî hebe, paqij bin ku nexweş nekevin û xizmetê bikin da ku karekî baş
bikin. Ew jin in ku bêheq van karan dikin û qezenc nerasterast diçe kîsê
sermayedarên wan. Herwiha jin tên bikaranîn ji bo reklam û firotina tiştên cuda.
Di pornografiyê de jin materyaleke seksê ye ji bo têrkirin, hez û xwestekên zilaman.
Sermayedarî bi xwe wê hezê ava dike û têr jî dike. Di feodalîzmê de jî ku
rêkxistineke siyasî, civakî û aborî ya pêş modernîzmê ye, bi rêya hinek nirxên
olî û rûmetê ve laşê jinan tê kontrolkirin.
Di
rastiyê de divê femînîzm sekuler be, vêca tu projeya îslamîzekirina femînîzmê
çawa dibînî?
Me pêwîstî bi vê yekê heye ku giftûgoyan
ligel femînîstên îslamî bikin. Xelkê bawermend dibe ku kêmtir guh bidin
femînîstên sekuler yên wek me û zêdetir guh bidin femînîstên îslamî. Femînîstên îslamî şarezayên Qur’an û Şerîetê ne, hewl didin tefsîreke cuda ji ew tekstên
olî re peyde bikin ku ji bo çewsandina jinan tên bikaranîn. Di wî warî de
şarezayiya min bi xwe kêm e û ez nikarim wek wan di proseya dubare tefsîrkirina
tekstên olî de beşdar bibim. Kêşeya me ligel ew tefsîrên berbelav yên olî heye
ku di nav civaka me de ji bo çewsandinê jinan tên bikaranîn. Eger tu bikarî ew
baweriya oliya xwe biguncînî ligel mafên mirovan û bi taybetî mafên jinan ew
gelek baş e. Eger ol ji bo sepandina dadperwerî û yeksaniyê be kêşeya me ligel
olê nîne. Lê vê olê heya niha çendîn formên cuda bi kar anîne ji bo
dijayetîkirina jinan. Hinek mamosteyên olî di gotarên xwe de jehrê dirêjin li
dijî jinan. Ev êdî nikare berdewam be. Divê mirovên olî bi xwe li dijî vê kirêtkirina
olê rawestin. Yek model di misilmanbûnê de nîne, çimkî dayka min misilman e û
DAIŞiyek jî xwe misilmam dizane, misilmanek ereb ji misilmanek kurd yan ji yek faris
yan jî ji yek endonezî cuda ye. Heta di nav van neteweyan bi xwe de jî çendîn
model, arasteyên cuda û pratîkên olî yên cuda hene. Wiha jî bi raya min Qur’an tekstek
e wek hemû tekstên din ji yekê zêdetir tefsîran hildigre. Her ev rastiya teksta
Qur’anê ye ku em mirov li gorî berjewendiyên etnîk, siyasî û aborî şîroveya
cuda jê re dikin û bi formên cuda meyla wê dikin.
Tu, Post-Femînîst yan Dij-Femînîstan wek projeyek nabînî ji bo lêxistina vê tevgerê?
Belê
yekser wisa ye. Di salên 90iyan de li rojava nifşeke nû ya keçên ciwan
peyde bû ku baweriya wan wiha bû êdî
pêwîstiya me bi femînîzmê nîne. Bêguman nifşên nû mafên zêdetir hene ji
nifşên pêşiyan, hinek jî hişmend nînin ku gelek qurbanî hatine dayîn da ku wan derfetên
zêdetir hebin ji dayîk û dapîrên xwe, çendîn jin bûne qurbanî ta ev destkeftî hatine
bidestxistin. Li gorî rapora herî dawî ya Old Bankê ku Sibata 2019an belav
bûye, li gişt welatên cîhanê tenê li şeş welatan jin û zilaman mafê yasayî yê
yeksaniyê heye, ev jî tenê li ser astê teoriyê ye. Çimkî di pratîkê de hinek
caran ev yasa nayên cîbicîkirin. Ez bawer im ew keçin ciwan ku hêş bi başî
ezmûna sîstema baviksalariyê nekiriye, piştî ku zewicîn, bûn xwedî zarok û çûne
meydana karkirinê wê demê dê bibînin çiqas cudahî beramberî jinan tê kirin. Jin
di piraniya cîhanê de eger full-time jî bixebitin her divê beşa gelek ya erkê xwedîkirina
zarokan û birevebirina malê bigirin ser milên xwe. Ev rewş li rojava jî heta
niha her bi vî rengî ye. Bo nimûne ez û hevjînê min bi hev re zarokên xwe xwedî
dikin, lê hevalên min yên elman û ingilîz hene ku hevjînên wan hîç erkekî bi vî
rengî nagirin ser milê xwe, wek ku ev tenê karê jinan be. Keçên ciwan piştre ji
bo wan derdikeve ku çiqas bawernameya bilind û behremendiya wan hebe jî di warê
kar de wek zilaman pêşve naçin û pêş nakevin. Bila ev genc qonax û ezmûnên ku nedîtî
bibînin wê demê dê têbigihîjin ku xelet in û dê têbigihîjin ku ew kompanya û hizb
yan dewletên îdîaya yeksaniyê dikin çiqas cudahiyê beramberî wan dikin.
Felsefe
çima bû çekek ji bo lêxistina jinan?
Di wextekî dîrokî de rewşeke civakî ava bû ku
zilam di lîstika desthilatê de serketin. Sedemên vê serketinê diyar nebûne, lê
dibe ku ji ber taybetmendiya zarokbûnê ya jinan be ku ji bo wextek demkî jin bi
zarokên sava mijûl kirine û azadiya zilaman bêtir bûye. Heta niha teoriyeke
zelal di vî warî de nîne. Piştî serdestbûnê, zilaman hewl dan wisa nîşan bidin ku
ev derencama qonaxekê yan rêkevtineke dîrokî nîne, hewl dan îspat bikin ku her wiha
bûye û dê her wiha jî be, çimkî desthilatdarî mafekî sirûştî yê wan e. Zilaman
ji bo parastina desthilata xwe û realîtekirina wê çendîn argumentên dîrokî,
felsefî, biyolojî, derûnnasî û olî amade kirine. Bo nimûne Freud ku bavê
derûnşîkariyê (psîkanalîzê) ye, nêrînên wî karesat in beramberî jinan, li gorî
wî hemû zarokên keç çavnebariya zarokên kur dikin, çimkî kuran penîs heye û ev
jî wek “çavnebariya penîs” bi nav kiriye. Di nav piraniya felsefe, nivîs û
nirxandinên zilaman de zilam mirovên nimûne ne û jin tiştek din in. Femînîst Simone
de Beauvoir dibêje madem zilam xwe bi navend û jinan bi tiştek din dizane, divê
jin jî xwe bi navend û zilaman bi tiştek din bizane. Lê kêşe ew e ku jin her
wek zilaman, zilaman bi navend û xwe bi tiştek din dizane. Di dîrokê de jî
jinan xwe bi navend nezanîne, zilaman jî hertim kar li ser vê yeke kiriye ku bi
rêya çand, ol, felsefe û wêjeyê ve baweriyê bi jinan bînin ku pêgeha xwe ya nizim
qebûl bikin û xwe bi tiştek din bizane li beramberî zilaman de wek navend. Ev
proseya pesendkirinê proseyeke dûr û dirêj e, gelek kar li ser hatiye kirin ta
ku wiha lê kiriye gelek jin wan bîr û baweriyan qebûl bikin û wek heqîqet lê
binêrin, ne wek mekanîzmek ji bo veşartina lîstika desthilat û serdestiya
zilaman.
TÊBÎNÎ:
Ev hevpeyvîn di malpera Awêne de bi Soranî derketiye, lînka hevpeyvîna Soranî: http://www.awene.com/detail?article=19556
Wergera ji Soranî bo Kurmancî: Ehmed Berojî
Desti te saxbe beriji ✌️
YanıtlaSil